Tutustumista Kööpenhaminaan

Takana on ihana irtiotto arjesta pitkän viikonlopun muodossa Kööpenhaminassa. Kaupungissa, joka nousi vähän yllättäenkin ehdottomasti ihan kaupunkilomakohteidemme kärkipäähän: miten täydellinen kesäkaupunki! Lentoja Köpikseen löytyy todella halvalla, tästäkin reissusta maksoimme edestakaisista lennoista vaivaiset 50e/hlö. Palaan tässä ja muutamassa seuraavassa postauksessa vielä näiden Kööpenhaminassa viettämiemme päivien tunnelmiin.

Helsinki-Vantaalla lähtötunnelmissa vakkariksi muodostuneessa Wine&View-baarissa

1. päivä

Torstaina koneemme lähti puolen päivän aikoihin ja perillä oltiin tietysti hetkessä, lento kestää 1h40min, mutta olimme itseasiassa jo vartin etuajassa perillä ja koska mukanamme oli vain käsimatkatavarat, ei laukkujakaan tarvinnut odotella. Kello Tanskassa on tunnin jäljessä Suomen ajasta. Junamatka kentältä keskustaan kesti reilu 10 minuuttia ja rautatieasemalta olisi n. 1,5 km kävelymatka vuokra-asuntoomme Vesterbrossa. Emme pitäneet mitään kiirettä, vaan istahdimme matkan varrella kauniille aukiolle nauttimaan lämmöstä ja viinistä. Vesterbro oli vielä parikymmentä vuotta sitten rauhatonta ja arveluttavaa seutua, mutta nykyään se on boheemi kaupunginosa, jonka asunnot ovat nousseet arvoonsa. Tosin lyhyin reitti rautatieasemalta asunnollemme kulki Punaisten lyhtyjen-kadun kautta, jolla nimensä mukaisesti on runsaasti seksityöllisyyttä sekä prostituutiota, minkä myötä kadulla näkyi useampia hämäräperäisiä tyyppejä. Tälle kadulle kuitenkin päädyttiin vasta myöhemmin, nyt kiersimme hieman kauempaa perille.

Vuokranantajamme Claus odotteli meitä sovitusti asunnon ulkopuolella pyörää rassaillen. Claus oli todella hauska tyyppi, hän esitteli meille seuraavien päivien majapaikkamme ja antoi hyvät ravintolavinkit: mikäli haluaa syödä hyvin ja kohtuu hintaan, niin kannattaa pysytellä poissa turistialueilta kuten Nyhavnista ja Strogetilta ja suunnata sen sijaan läheisen Meatpacking Districtin lukuisiin baareihin ja ravintoloihin tai ”pikku pariisiin” eli ranskalaistyyliselle Vaernedamsvej-kadulle Vesterbron ja Frederiksbergin väliin. Kämppämme oli todella viihtyisä, tilava, valoisa ja juurikin ns. boheemisti sisustettu kaksio vanhassa rakennuksessa.

Meidän olohuonetta
Keittiötä
Makuuhuone
Ja kylppärikin oli siisti

Clausin lähdettyä tutustuimme vielä hetken asuntoomme ja suuntasimme sitten Meatpacking Districtille etsimään lounaspaikkaa. Päädyimmekin Mother-nimisen ravintolan terassille pizzalle ja salaatille, jonka myöhemmin huomasimmekin olevan erittäin kehuttu ja suosittu ravintola Trip Advisorissa.

Motherissa Meatpacking Districtillä
Lounas Motherissa

Lounaan jälkeen lähdimme kävelyretkelle tutustumaan kaupunkiin, joka on yllättävän iso ja välimatkat pitkiä. Kävelimme Euroopan pisimmän kävelykadun Strogetin poikki, sen lukuisia ostosmahdollisuuksia tutkiskellen satamaan, jossa pysähdyimme leppoisaan ”rantabaariin” viinille aurinkotuoleihin. Katselimme kanavan toisella puolella näkyviä uimareita ja auringonpalvojia pursuilevia Christiansholmin laitureita sekä pitkin kanavaa lipuvia lukuisia ja taas lukuisia veneitä. Ilma oli todella kuuma ja ilmastosta myös heti huomasi, että ollaan hitusen Suomea etelämpänä, se tuntui heti melkeinpä trooppisen kostealta verrattuna kotimaahan.

Strogetilla
Löhöilyä rantabaarissa
Vastapäisen Christiansholmin laiturit olivat täynnä uimareita

Heti kulman takaa aukesikin sitten se ainakin omasta mielestäni Kööpenhaminan ikonisin näkymä eli Nyhavnin alue, jolla kanaalin vierustaa koristaa ihastuttavat värikkäät talot vierivieressä. Katu on täpötäynnä niin ihmisiä kuin myös ravintoloita. Tunnelma on viehättävän merellinen, varsinkin kun suurimmasta tungoksesta pääsee rauhallisempaan päätyyn.

Nyhavnin ikoninen näkymä
Nyhavnin rauhallisempi puoli

Imettyämme itseemme riittävästi paikan tunnelmaa päästiinkin nopeasti läheisen ostoskeskuksen läpi takaisin Strogetille, jossa pyörähdimme joka kaupunkiloman vakio-putiikissamme eli Disney kaupassa, josta tälläkin kertaa löysimme tuliaisia kotiin itsellemme: retrohenkiset mukit, joissa komeilee oman lapsuutemme sankareita eli Varjoankka ja Pelastuspartio! Näitä ei vaan voinut jättää kaupanhyllylle, vaikka mukeja on kotona jo kyllä muutenkin ihan yli tarpeiden.

Onhan nämä nyt päheet!

Illan suussa "kotiin" päin kävellessämme käväisimme vielä pienen ruokakaupan kautta, josta haimme aamiaistarvikkeita ja tuoretta leipää. Kämpällä päätimme, että illalliseksi riittäisi takeaway-salaatit ja viini, jota kipaisimme vielä hakemassa läheisestä suuremmasta marketista ja myöhäisiltaa vietettiinkin sitten niistä nautiskellen ihan kämpällä Netflixiä katsellen. Kävelyä kertyi tällekin päivälle jo yli 13 km ja vaikka matkustaminen oli nopeaa ja helppoa, niin lentäminen kuitenkin ehtii aina jotenkin uuvuttaa.

Matkanvarrella tuli myös kauhisteltua Tivolin laitteita, tämä keinukaruselli nostaa 80m korkeuteen.

Voit lukea Kööpenhaminan seikkailujemme seuraavista päivistä näistä linkeistä:
2. päivä: Turistikiertelyä ja chillailua Köpiksessä
3. päivä: Viikinkejä Roskildessa ja jännitystä Christianiassa